آشنایی با کنفرانس «صلح برای شکوفایی»، قسمت اقتصادی معامله قرن

قسمت اقتصادی کنفرانس صلح برای شکوفایی در بحرین، که به معامله قرن شناخته می شود، کنفرانسی اقتصادی است که آمریکا آن را حمایتی از فلسطینی ها اعلام کرده است. این کنفرانس در روزهای 25 و 26 ماه جاری (ژوئن) در منامه، پایتخت کشور بحرین و با حضور تعدادی از رهبران و وزرای مالی و اقتصادی و بازرگانانی از اروپا، خاورمیانه، آسیا و با مشارکت مؤکد اسرائیل برگزار می شود.

بر طبق گفته های کاخ سفید، این کنفرانس بر جوانب اقتصادی پروژه صلح آمریکایی تمرکز داشته و همزمان با جذب سرمایه گذاری به منطقه خاورمیانه، تحقق طرح صلح فلسطین و اسرائیل را در هدف دارد.

این کنفرانس به پروژه های بسیاری از جمله ایجاد مراکز تولید انرژی و برق و راه اندازی مجدد طرح های اقتصادی قدیمی در قالبی جدید، همانند پروژه «ریل صلح» یا «قطار صلح» خواهد پرداخت. پروژه ریل یا قطار صلح عبارت است از خط راه آهنی که دریای مدیترانه را به خلیج (کشورهای عربی خلیج فارس) متصل می کند تا اسرائیل تبدیل شود به پل خشک ارتباطی میان اروپا و کشورهای خلیج.

این درحالی است که حاکمیت فلسطین و جنبش های مقاومت اسلامی فلسطین با بیان اینکه این کنفرانس به پاکسازی قضیه فلسطین و عادی سازی رسمی جهان عرب با رژیم صهیونیستی منجر می شود، عدم مشارکت در آن و تحریم آن را اعلام کردند.

در برهه ای که کنفرانس اقتصادی منامه مورد انظار عالم قرار گرفته و پیش بینی ها و تحلیلات زیادی پیرامون طرح معامله قرن و بندهای آن مطرح می شود، اداره دولت ترامپ پرده از جزئیات پروژه صلح آمریکایی در خاورمیانه برداشت که آخرین جزئیات آن در سند منتشر شده در روزنامه اسرائیل امروز، نزدیک به نخست وزیر رژیم صهیونیستی آشکار گردید. این روزنامه سندی محرمانه و موثق از وزارت خارجه اسرائیل که مربوط به بندهای طرح صلح آمریکا در خاورمیانه معروف به معامله قرن است را منتشر ساخت.

جزئیات برخی از بندهای این سند منتشر شده به شرح ذیل است:
– بر طبق بندهای منتشر شده این سند، قرارداد سه جانبه ای میان رژیم صهیونیستی، جنبش فتح و جنبش حماس به امضا خواهد رسید که به موجب آن دولتی با عنوان «فلسطین جدید» در کرانه باختری و غزه ایجاد خواهد شد.

  • قدس میان اسرائیل و فلسطین جدید تقسیم نخواهد شد، بلکه پایتخت برای دو دولت خواهد بود و ساکنان عرب شهروندان فلسطین جدید خواهند بود. در این رابطه نه به یهودیان اجازه خرید منازل شهروندان عرب فلسطینی داده خواهد شد و نه عرب ها خواهند توانست منازل یهودیان را خریداری کنند.
  • در رابطه با غزه نیز قرار است مصر زمین جدیدی به فلسطین برای تاسیس فرودگاه و کارخانه و تجارت و کشاورزی اجاره دهد. در این زمین اجاره ای مصر به فلسطین، کسی اجازه سکونت نخواهد داشت. کشورهای حامی معامله قرن نیز به وساطت میان مصر و فلسطین برای تعیین وسعت زمین و مبلغ قرارداد خواهند پرداخت.
  • کشورهای حامی عبارتند از آمریکا، اتحادیه اروپا، کشورهای عربی تولید کننده نفت در خلیج فارس و بودجه ای که این کشورها برای این طرح در نظر گرفته اند عبارت است از 30 میلیارد دلار.
  • بر طبق این سند، فلسطین جدید ارتش نخواهد داشت. تنها سلاح آن، سلاح سبک پلیس فلسطین خواهد بود. فلسطین جدید برای دفاع از خود در قبال تجاوز دشمن خارجی، با اسرائیل قرارداد دفاع به امضا خواهد رساند و اسرائیل نیز موظف خواهد بود تا در قبال دریافت هزینه دفاع، از فلسطین جدید حمایت به عمل آورد.
  • در صورتیکه حماس و سازمان آزادی بخش فلسطین از این قرارداد روی برگردانند، آمریکا حمایت های مالی خود از فلسطینی ها را لغو خواهد کرد و به هیچ کشوری در دنیا اجازه تحویل پول به انان را نخواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا